Ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden volgen elkaar in rap tempo op. Via het bouwbesluit is vastgelegd dat het in bepaalde situaties verplicht is te voorzien in een laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Denk hierbij aan nieuwbouw, renovatie en bestaande bouw voor woon- en utiliteitsgebouwen. Deze regelgeving in het bouwbesluit is bedoeld om de infrastructuur voor elektrisch rijden te verbeteren. We lichten hieronder graag toe in welke situaties deze regelgeving van toepassing is.
Regelgeving laadpalen woongebouwen
Regelgeving laadpalen utiliteitsgebouwen
Er is sprake van een utiliteitsgebouw wanneer het gebouw geen woonbestemming heeft. Het gebouw kan bijvoorbeeld een fabriek, kantoor of school zijn. Maar ook recreatievoorzieningen zoals bioscopen en vakantieoorden vallen onder utiliteitsgebouwen.
Vanaf 10 maart 2020 is het verplicht om bij nieuwe en ingrijpende renovaties van utiliteitsgebouwen, met meer dan tien parkeervakken op hetzelfde terrein, minimaal 1 laadpaal te installeren. Daarnaast moet er ook leidinginfrastructuur worden aangelegd bij 1 op de 5 parkeervakken.
Vanaf 2025 is het bij bestaande utiliteitsgebouwen met meer dan 20 parkeervakken op hetzelfde terrein verplicht om minimaal 1 laadpaal te installeren. Wanneer de lokale vraag groter is kan de eigenaar van het gebouw er ook voor kiezen om meer laadpalen te installeren.
Definitie ingrijpende renovaties
De verplichtingen gelden onder andere voor gebouwen die ingrijpend worden gerenoveerd. Er is sprake van ingrijpend renoveren wanneer meer dan 25% van de oppervlakte van de gebouwschil wordt vernieuwd, veranderd of vergroot. Ook geldt de verplichting alleen wanneer de renovatie ook betrekking heeft op de parkeergelegenheid of op de elektrische infrastructuur van de parkeergelegenheid of het gebouw. Er is alleen sprake van een gebouw met parkeergelegenheid wanneer de parkeergelegenheid zich op hetzelfde bouwwerk perceel bevindt als het gebouw.
Uitzondering verplichting
De verplichting voor de aanleg van laadpalen en infrastructuur geldt niet als er sprake is van ingrijpende renovatie en de kosten van de laadinfrastructuur meer dan 7% van de totale renovatiekosten zijn. De totale renovatiekosten zijn kosten die direct verbonden zijn met de aanleg van de laadinfrastructuur en laadpunten. Dit zijn kosten voor het ontwerp, de materialen en de installatie. De kosten die niet zouden zijn gemaakt zonder de aanleg van de laadinfrastructuur en laadpalen vallen niet onder de kosten van de aanleg.
Eisen oplaadpunten
- De oplaadpunten voor normaal vermogen moeten voorzien zijn van contactdozen of voertuig connectoren van het type 2. Dit is nodig voor de veiligheid en de interoperabiliteit.
- De meetinrichting die bij de oplaadpunten staat, moet op een zodanige manier zijn beveiligd dat het dataverkeer en de privacy van de gebruikers voldoende wordt beschermd.
Checklist laadpaal wel of niet verplicht
Een laadpaal aanschaffen?
Op het gebied van laadpalen hebben wij een uitgebreid assortiment aan mogelijkheden voor zowel zakelijke als particuliere laadpaal oplossingen. Zo zijn er bij ons laadpaaloplossingen verkrijgbaar van o.a. Easee, Wallbox voor thuis, ABL eMobility en EV-Box. Daarnaast bieden wij diverse accessoires zoals zuilen, bevestigingsmaterialen, parkeerborden, aansluitkabels en meer. Zo kun jij bij ons terecht voor een complete unit voor elektrische auto's. Heb je hulp nodig bij het samenstellen van een unit? Onze deskundige helpdesk ondersteund hierbij graag!